Communicatietips
Doe jij dit als (klant)manager onbewust ook? [Video]
Spreek nooit met moeilijke cliënten af als je bijna gaat eten [Video]
Waarom je een spiegel op je bureau zou moeten neerzetten [Video]
Verliestaal en wintaal
Als we iemand willen overtuigen dan zijn we vaak geneigd te vertellen wat diegene ermee wint. Bijvoorbeeld: ‘Als je die sollicitatiebrief schrijft, dan maak je kans op die prachtige baan’. Maar ons brein is meer gericht op het voorkomen van negatieve gebeurtenissen....
Ja ik wil.
Een klein maar makkelijk te implementeren techniekje is de ‘4-muren-techniek’. Deze kun je het beste gebruiken als opwarmertje voor de eigenlijke nudge die je daarna gaat gebruiken. Je maakt iemand hiermee namelijk wat ontvankelijker voor je andere positieve...
Voorkom boze cliënten met de techniek ‘Stealing Thunder’
Beïnvloeden kan ook door de mogelijke weerstand van mensen vantevoren al weg te nemen. Metaforisch gezegd: je steelt het onweer vóórdat de bliksem je kan raken. Dit betekent dat je iemands bezwaren en frustraties al signaleert en erkent vóórdat diegene de kans krijgt...
Deel 2 – Gebruik het woordje ‘omdat’.
In deel 1 leerde je dat er voor je brein veel verschil is of je ‘omdat’ of ‘want’ gebruikt bij je argumentatie. Maar er is meer. Langer, Blank en Chanowitz deden praktijkonderzoek naar ‘omdat’ en de sterkte van argumenten die erna komen. In dit experiment probeerden...
Deel 1 – Gebruik het woordje ‘omdat’ in plaats van ‘want’.
Wat is dan het grote verschil tussen ‘omdat’ en ‘want’? zul je je vast afvragen bij het lezen van de titel. In de Nederlandse taal zijn deze 2 voegwoorden immers nagenoeg hetzelfde. Tóch is er een groot verschil in effect als je iemand wilt overtuigen. Het brein...