Een klein maar makkelijk te implementeren techniekje is de ‘4-muren-techniek’. Deze kun je het beste gebruiken als opwarmertje voor de eigenlijke nudge die je daarna gaat gebruiken. Je maakt iemand hiermee namelijk wat ontvankelijker voor je andere positieve beïnvloeding.
Wat houdt de 4-muren-techniek in? Je laat een cliënt 4x achter elkaar een vraag met ‘ja’ beantwoorden, net zoals de 4 muren van een kamer. Zo ontstaat de ja-kamer.
Wellicht ken je deze al van straatverkopers (meestal van goede doelen). Ze gaan je vragen stellen waarop je wel met ‘ja’ zult antwoorden. Dingen als:
‘Bent u tussen de 20 en 70 jaar?’ Ja.
‘Bent u tegen kinderarbeid?’ Ja.
‘Vindt u ook dat men daar wat tegen moet doen?’ Ja.
Nou intussen heb je dus al 3x ‘ja’ gezegd. En nu, de 4e vraag, is de eigenlijke vraag die de verkoper wil stellen: ‘Alleen met uw hulp kunnen we er wat tegen doen. En u hoeft er bijna niets voor te doen. Voor maar 10 euro hebben wij al een kind geholpen. Wilt u doneren?’ Ehhhh… jjj…
Je bent dan sneller geneigd om dan ook ‘ja’ te zeggen. Waarom? Omdat je niet inconsistent wil zijn. Dat is voor ons brein niet prettig. Krijg je een vervelend gevoel van. Ik bedoel, je hebt net nog lopen beamen dat je tegen kinderarbeid bent en vindt dat er wat tegen gedaan moet worden. En nu wil je er zelf niks aan doen? Dat voelt hypocriet. En zó bevind je je voordat je het weet in de ja-kamer en geef je die 10 euro.
Bovenstaande voorbeeld is natuurlijk wat manipulatief en sterk af te raden. Als je de 4-muren-techniek op deze manier gebruikt bij je cliënt, dan is de kans groot dat deze niet meer terugkomt en jou gaat vermijden. In de schulden zitten geeft al stress genoeg en dan gaat iemand je ook nog eens zo’n rotgevoel geven.
In de komediefilm Yes man draait alles om het woordje ‘ja’
Beter kun je deze techniek gebruiken als je een cliënt hebt die heel negatief ingesteld is en voor wie alles ‘nee’ is. Door hem/haar de hele tijd ‘ja’ te laten zeggen op onbelangrijke vragen, zul je zien dat hij/zij in het algemeen wat meer in de ‘ja’-modus komt. En daardoor is diegene meer ontvankelijk voor de nudgetechniek die je daarna gaat gebruiken.
Dus: krijg je cliënt in de ja-modus. Dan wordt samenwerken makkelijker.