Beïnvloeden kan ook door de mogelijke weerstand van mensen vantevoren al weg te nemen. Metaforisch gezegd: je steelt het onweer vóórdat de bliksem je kan raken. Dit betekent dat je iemands bezwaren en frustraties al signaleert en erkent vóórdat diegene de kans krijgt om het jou te vertellen en je mogelijk uit te kafferen. Je bent diegene dus een stapje voor. Voordeel is ook dat je daardoor eventueel meteen al met goede tegenargumenten kan komen. Daardoor heeft de persoon het gevoel dat je hem/haar écht begrijpt.

Mooie theorie allemaal, maar hoe werkt dat dan in de praktijk? Ik laat daarom even wat leuke voorbeelden zien:

  1. Je gaat winkelen en midden op het winkelplein zijn ze bezig met werkzaamheden. En na 3 maanden zijn ze nog stééds bezig. Het vervelende hiervan is dat je steeds om moet lopen om bij je winkel te komen. ‘Pffff kunnen ze niet even wat sneller werken?’ denk je waarschijnlijk op een gegeven moment. Langzaamaan begin je je er steeds meer aan te irriteren.

En om dát te voorkomen maken deze wegwerkers gebruik van Stealing Thunder. Dit doen ze
door bij aanvang van de werkzaamheden dit humoristische bord te plaatsen. Hiermee erkennen ze dat men zich mogelijk gaat irriteren aan het ongemak. Zou jij door dit bord ook niet denken: ‘ach ja, wat geeft het eigenlijk ook, ze werken zo hard als ze kunnen’? De kans is groot.

  1. Je fietst elke dag naar je werk om 08:45, zodat je precies om 09:00 arriveert. En op een dag blijkt er opeens een omleiding. Dat is behoorlijk balen, omdat je nu te laat komt. Men weet dat fietsers daar niet op zitten te wachten en dus plaatsen ze dit bord (wellicht ben je ‘m al eens tegengekomen). Op die manier kun je het beter relativeren en denk je het positief om.

Deze voorbeelden gaan over borden die je op straat tegenkomt. Maar Stealing Thunder kun je net zo goed in gesprekken gebruiken natuurlijk. Inventariseer welke mogelijke weerstanden en frustraties cliënten hebben. Dit kun je doen door cliënten een korte vragenlijst te laten beantwoorden, of je weet ze al op te noemen door ervaringen van jezelf en collega’s. Een gesprek waarvan je weet dat er bepaalde weerstanden omhoog zullen komen, kun je dan direct beginnen met bijvoorbeeld: ‘Ik weet dat u waarschijnlijk denkt [weerstand]….’ En vervolgens geef je tegenargumenten, excuses of emotionele erkenning (‘en ik begrijp heel goed dat dat vervelend is voor u. Zou ik ook vinden, omdat…’).

Dus: erken weerstanden of frustraties hardop voordat je cliënt er zelf mee komt en het een negatief emotioneel gesprek wordt.