Geen zin in werken of je niet kunnen concentreren. Iedereen heeft daar wel eens last van. Het liefst zou je gewoon de hele dag voor Netflix hangen of lekker de natuur ingaan. Of wat dan ook, zolang het maar iets anders is dan werken.

Maar hoe komt dat? En wat kun je eraan doen? Nieuwe inzichten voor jou!

 

4 mogelijke redenen waarom je je niet kunt concentreren op je werk.

 

1- Teveel keuzes maken

Er is vooral 1 ding wat je brein veel energie kost en dat is: keuzes maken. Elke keer wanneer jij een keuze maakt, moet je brein switchen en zich focussen op de situatie. Dus als jij 's morgens bijvoorbeeld al 5 keer op de snooze-knop van je wekker hebt gedrukt, dan heeft jouw brein al 5 keer een keuze moeten maken om uit bed te gaan of door te slapen. Allemaal energieverlies!

Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld Obama al zijn shirts, broeken, jasjes etcetera in dezelfde kleurtinten heeft: op deze manier kan hij gewoon wat uit de kast trekken, en past het altijd goed bij elkaar. Hij doet dit, zodat hij niet hoeft te kiezen wat hij aan zal trekken en zo meer breinenergie behoudt. Hij moest immers al genoeg keuzes maken op een dag als de president zijnde.

Dus onthoud: een keuze maken = energieverlies. Verspil het dus niet aan onbelangrijke zaken. Weet de dag vantevoren wat je aantrekt, wat je ontbijt en sta op wanneer de wekker gaat. Het hebben van ochtendrituelen en -gewoontes zijn niet voor niets gezond.

Mocht je trouwens last hebben van onverklaarbare vermoeidheid, dan is dit mogelijk de reden (dat je teveel onbelangrijke keuzes maakt op een dag, teveel wilskracht gebruikt en/of teveel dingen te lang afweegt).

 

2- Multitasken

Sluit enigszins aan op punt 1. Steeds switchen tussen taken kost je niet alleen breinenergie, maar het heeft nog twee andere negatieve effecten. Het eerste is dat taken dan juist meer tijd kosten, zo blijkt uit onderzoek. En hoe complexer de taak, hoe meer tijd je verliest. Ten tweede train je door multitasking je brein om een kortere aandachtspanne te hebben. Je leert jezelf dus het focussen en concentreren af! Niet zo handig lijkt me…

 

 

 

3- Minder slaap dan je denkt

Mensen die veel minder slapen dan ze nodig hebben, presteren bagger op het werk. Veel mensen denken en voelen dat ze prima functioneren met 5 a 6 uur slaap. Nou, er zijn experimenten mee gedaan. De uitkomst was dat die mensen die dachten dat ze prima functioneerden, het echt verschrikkelijk deden op verscheidene testen. Dat is het gevaar van wennen aan weinig slaap: je denkt en voelt dat je gewoon functioneert, maar als je het objectief test, dan schrik je je kapot hoe slecht je het doet! Volg daarom ten alle tijden je biologische klok. Dan leef je ook langer (vitaal) trouwens.

 

 

 

4- Je brein bespaart energie door verveling

Wanneer je te weinig variatie of uitdaging ervaart, gaat je brein in de energiebesparingsstand. Ja serieus. Het is toch een gemakkelijke of routinematige klus, dus hoeft ie ook niet meer alert te zijn. Scheelt hem alleen maar tijd en energie wat ie beter kan besteden aan belangrijkere dingen. Gevolg: jij voelt je moe voelt en/of kan je niet meer concentreren.
Zorg er op zo’n moment voor dat je brein de taken als iets nieuws ziet. Doe ze in een andere volgorde, mix ze, doe nieuwe taken erbij, werk eens ergens anders, whatever. Alles wat anders is pept je brein op. Dit geldt ook voor je dagelijkse leven: als je merkt dat je je leven saai vindt, dan heeft je brein gewoon nieuwe ervaringen nodig.

 

 

 

3 psychologische trucjes voor meer werkproductiviteit

 

5- Maak een taak voor 99% af

Stop nét voor de finish van je taak

Dit is echt een supertruc die ik zelf vaak toepas. Stel je hebt een artikel geschreven en je moet alleen nog 2 slotzinnen schrijven. Stop dan en bewaar het voor de volgende dag. Waarom? Omdat niks irritanter is dan dat miniklusje wat nog geen 30 seconden kost, en áls je het doet, dan betekent het ook dat de gehele klus eindelijk af is. Daar krijg je jeukende handen van om het te laten. Dus wat doe je de volgende ochtend: je kunt niet afwachten tot je ein-de-lijk die klus af mag maken. Oftewel: je motivatie zit tot aan het plafond en hoger. En als de klus af is, dan geeft je brein een shot dopamine af, oftewel een geluksstofje. Niks heerlijker dan de dag te beginnen met zo’n succesgevoel! En dus zit je meteen in die flow. Echt, dit werkt heel goed.

Dit kun je trouwens ook tussendoor doen. Dus hak de gehele klus in stukken. En doe voor elk stuk net het laatste dingetje niet (het dingetje wat het stuk zou afronden). De volgende dag begin je er direct aan en dan zit je meteen in de werkflow. En dus begin je zo ook moeitelozer aan het volgende stuk.

 

 

 

 

 

 

6- Zeigarnik-effect

Onafgemaakte en onderbroken taken onthoud je beter dan voltooide taken, het Zeigarnik-effect. Dit sluit aan bij punt 5, omdat onafgemaakte taken dus in je hoofd blijven zitten. Je brein herhaalt het net zo lang totdat je er iets mee doet. Je kunt er handig gebruik van maken zoals beschreven bij punt 5, maar als je aan 100 dingen tegelijk denkt kan dit Zeigarnik-effect juist een ongewenst effect veroorzaken. Het probleem is mogelijk dat je je werk mee naar huis neemt (in je hoofd) en je je dan niet ontspant. Wat doe je dan? Overtuig je brein dat de taak al af is. Visualiseer het. Zie jezelf de taak afronden. Je brein wordt dan meteen een stuk rustiger en jij slaapt beter (zie punt 3).

 

 

7- Priming met sticky notes

Priming is iemand herhaaldelijk blootstellen aan een stimulus, waardoor diegene er sneller op zal reageren (of zal herkennen) in de toekomst. Prime jezelf met succeswoorden. En deze schrijf je op sticky notes. Deze geven je een goed gevoel en positieve emoties. Maar ook herinneren ze jou er tegelijkertijd aan dat je hard je best moet doen om dit succes te bereiken.

Ook kun je vragen stellen aan je brein die met succes te maken hebben. Bijvoorbeeld: ‘hoe zou ik me voelen als de klus af is?’ (Lees hier het artikel dat dieper ingaat op deze methode). Schrijf deze vragen ook op sticky notes en plak ze in het zicht.

Schrijf daarnaast ook je doelen op. Wat wil je (uiteindelijk) bereiken? Door ze op sticky notes te schrijven, word je er continu aan herinnerd. En dat kan soms nét dat ene zetje geven toch maar aan die ene vervelende klus te beginnen. Je weet weer waarvoor je het doet. Mocht je nu denken: ‘nou ik bereik er niks wezenlijks mee hoor’, dan zou ik zeggen: zoek een andere baan óf denk aan die heerlijke loonstrook aan het einde van de maand. Oftewel: wat is jouw drijfveer?

 

Ik wilde nog wel 10 tips geven, maar dit artikel wordt dan te lang. Als je in een bedrijf werkt wat nog meer tips kan gebruiken, schakel me dan in voor een consult of training.
Of ben je iemand die graag nog veel veel veel meer wil leren over het toepassen van nudging in het dagelijkse leven? Heb dan nog even geduld, omdat ik binnenkort iets nieuws lanceer…

Deze artikelen vind je vast interessant:

No Comments

Post a Comment