reispadmethode

Vertel eens, stel dat het nu nieuwjaar zou zijn hè, welke goed voornemen zou je dan hebben? Meer sporten? Een paar kilootjes afvallen? Minder stress? Bedenk nu, op dit moment, eens een doel voor jezelf. Of misschien ben je al ergens mee bezig

Oké, weet je wat een van de geheimen is om dat doel te halen? Gewoon compleet loslaten en je er niet meer op focussen.

Say what?!

Ja serieus. Het doel kun je gerust weggooien om het te halen. Ik zal het uitleggen aan de hand van een voorbeeld.

 

Voorbeeld: ik wil afvallen.

doelen weg nudgersLaten we als voorbeeld afvallen nemen. Stel je wilt enorm veel afvallen, laten we zeggen 50 kg. Hoe ga je dat dan doen? Je kunt wel lijstjes maken en diëten volgen en weet ik veel wat, maar de meeste mensen houden dat gewoon niet lang vol.

De grootste voorwaarde om überhaupt te kunnen afvallen, is dat jij iemand bent die in staat is zoveel kg af te vallen. En zo’n iemand ben je nu dus niet. Want als je een persoon was die 50 kg kon afvallen zonder moeite, dan had je dat natuurlijk allang gedaan! Klinkt als een open deur, maar het is desalniettemin heel belangrijk.trap nudgers

En zo is het ook met alle doelen die je wilt halen. Je bereikt iets niet als je geen bijbehorende eigenschappen of talenten bezit.

Zie je de ironie? En dit is dan ook meteen de grootste obstakel. Dus daarom is het beter dat je het einddoel gewoon links laat liggen en je je focust op de tussenstappen.

Nu zul je waarschijnlijk meteen denken: oké, dus dan probeer je 0,5 kg per week af te vallen (of zoiets). Maar: het probleem hiervan is dat je je dan dus wéér focust op een doel.

 

Oké, hoe doe ik dat dan wél? De reispadmethode.

wandelen

Het geheim is dat je je focust op de weg er naar toe. En die bovendien concreet en makkelijk uitvoerbaar is. Zoek een manier die jij makkelijk vindt (dus niet opeens 3x in de week sporten als je dat daarvoor ook nooit deed).

Eet bijvoorbeeld elke dag 300 kcal minder. Het enige wat je dan hoeft te doen is elke dag rond 17:00 checken wat je die avond nog kunt eten of niet. Of misschien wandel je elke dag sowieso al met de hond. Nou, ga nu eens elke maand steeds 10 minuten langer wandelen.

Verzin het maar, gewoon iets wat makkelijk te doen is voor jou en bijna geen invloed heeft op je leven. That’s it, heel simpel. En het grappige bij-effect is dus dat de kilo’s er ook nog eens permanent afvliegen. Het gaat dus om die kern, de weg zélf. En die zorgt ervoor dat je je eigenlijke doel ‘per ongeluk’ haalt.

Boeddha zei namelijk niet voor niets: “Je kunt niet reizen op het pad, totdat je het pad geworden bent”.

Dit artikel vind je vast ook interessant:

No Comments

Post a Comment